2008.11.20. - Megoldódott a magányos csillagontó galaxis rejtélye

Egy új kutatás szerint az NGC 1569 katalógusjelű galaxis szokatlanul nagy csillagkeletkezési aktivitásának magyarázata a korábban gondoltnál mintegy másfélszer nagyobb távolságában rejlik.

A William Herschel által 1788-ban felfedezett NGC 1569 katalógusjelű közeli, kicsiny izolált galaxis régóta az ezen témával foglalkozó csillagászok érdeklődésének homlokterében áll, mivel a szomszédságunkban található bármely galaxisnál gyorsabban keletkeznek benne a csillagok. A magányos csillagontó galaxis rejtélye most megoldódni látszik, mivel a Hubble űrteleszkóp mérésein alapuló, nyolc évet átfogó adatok alapján körülbelül másfélszer olyan messze van, mint ahogyan eddig gondoltuk. Az új, 11 millió fényéves - a korábbinál 4 millió fényévvel nagyobb - távolságadat alapján azonban az NGC 1569 egy körülbelül 10 galaxist tartalmazó, az IC 342 jelű spirálgalaxis által uralt halmaz közepén foglal helyet. A kutatás vezetője, Alessandra Aloisi (Space Telescope Science Institute) szerint a galaxishalmaz tagjainak gravitációs hatása jelentős szerepet játszhat az NGC 1569 gáztartalmának összesűrítésében, s ezáltal az őrült tempójú csillagkeletkezés beindításában és fenntartásában. A nagyobb távolság azonban nem csak azt jelenti, hogy a galaxis fényesebb, hanem azt is, hogy a csillagkeletkezési ráta még a korábban becsültnél is kétszer nagyobb, körülbelül 100-szor akkora, mint a Tejútrendszerben. Ráadásul mértéke az elmúlt 100 millió év során gyakorlatilag változatlan. Az NGC 1569 azonban nem csak erről nevezetes. Benne található ugyanis a lokális univerzum három legnagyobb tömegű csillaghalmaza, egyenként több mint 1 millió csillaggal.

Az NGC 1569 fényes magja a Hubble űrteleszkóp felvételén. A centrumot három nagytömegű, egy nagy üregben helyet foglaló csillaghalmaz uralja. Az üreget szupernóvaként felrobbant fiatal csillagok sugárzása fújta. A robbanások lökéshullámai hosszú gázképződményeket is kialakítottak, ilyen például a jobb alsó sarokban látható, 3700 fényév hosszúságú objektum. A képen (például a bal oldalon) több, a bennük található fényes fiatal csillagok által megvilágított gázbuborék is megfigyelhető, közülük a legnagyobb 378, a legkisebb 119 fényév átmérőjű. A kép a hidrogén Balmer-vonalaira, valamint a nitrogén és az oxigén tiltott vonalaira érzékenyített szűrökön keresztül rögzített felvételek kompozíciójaként állt elő.
[NASA, ESA, Hubble Heritage Team (STScI/AURA), A. Aloisi (STScI/ESA)]

A felfedezés tulajdonképpen a véletlennek köszönhető. A kutatócsoport a Hubble űrteleszkóp ACS (Advanced Camera for Surveys) műszerével olyan vörös óriáscsillagok után kutatott az NGC 1569 galaxisban, melyek magjában a hélium fúziója folyik. Ezek ugyan halványabbak, mint azok a vörös óriások, melyeknél a magban nem zajlik héliumégés, de ha sikerül őket detektálni, akkor jól használhatók a gazdagalaxis korának becslésére. A csoport egyik tagja, Aaron Grocholski (Space Telescope Science Institute) szerint azonban nem találták egyértelmű nyomukat a kérdéses galaxisban, így már ez sejtette azt, hogy az NGC 1569 valójában messzebb van, mint az eddig becsült 7 millió fényév. A galaxis legfényesebb vörös óriásai segítségével sikerült a távolságot kalibrálni, s kimutatni, hogy az valóban nagyobb a korábban becsültnél, ami földi teleszkópokkal végzett megfigyeléseken alapult, melyek során nem tudták a galaxis sűrű centrumában található vörös óriásokat egyenként detektálni. A Hubble érzékeny kamerája segítségével azonban ezek az objektumok mind a centrumban, mind a külső részeken külön-külön is mérhetők voltak, ezáltal pedig lehetővé vált a korábbinál pontosabb távolságmeghatározás.

Az eredményeket részletező szakcikk az Astrophysical Journal Letters c. folyóirat 2008. október 20-i számában jelent meg.