2011.03.25. - Alig száz fokos barna törpéket azonosítottak

A hawaii Keck és CFHT, valamint a chilei ESO VLT teleszkópokkal egy olyan, barna törpékből álló kettős rendszert azonosítottak, melynek komponensei különlegesen hidegek, a hőmérsékletük alig éri el a forrásban lévő vízét.

A barna törpéket szokták "elvetélt csillagok"-ként (failed stars) is emlegetni, utalva arra, hogy tömegük nem elég nagy ahhoz, hogy belsejükben folyamatos termonukleáris fúzió termelje az energiát. Az új hőmérsékletrekorderként azonosított barna törpe a tőlünk mindössze 75 fényévre lévő CFBDSIR 1458+10 katalógusjelű kettős rendszer B jelű tagja, melynek másik, A komponense szintén egy barna törpe. Az objektumról az ESO VLT X-shooter spektrográfjának adatai alapján derült ki, hogy milyen alacsony a hőmérséklete, ezen mérésekből azonban nem látszott, hogy kettősről van szó. Ez csak a Keck II teleszkóp LGS AO (Laser Guide Star Adaptive Optics) rendszerének segítségével elvégzett vizsgálatok után vált nyilvánvalóvá, ugyanis az ezzel rögzített felvételeken sikerült felbontani a kettőst komponensekre. A felfedezést jegyző kutatócsoport vezetője, Michael Liu (University of Hawaii's Institute for Astronomy) és kollégái a szintén hawaii CFHT teleszkóp infravörös kamerájával nyert adatok alapján határozták meg a CFBDSIR 1458+10 távolságát, míg az extrém alacsony, 370±40 K hőmérsékletet is szolgáltató infravörös színképek az ESO VLT már említett műszerével készültek. Liu szerint ilyen alacsony hőmérséklet esetén az várható, hogy a barna törpék tulajdonságai már inkább az óriásbolygókéval vethetők össze, a légkörükben akár még vízpára is lehet, és ha a közeljövőben sikerül Nap típusú csillagok körül óriásbolygókat lefényképezni, akkor azok közül valószínűleg sok a CFBDSIR 1458+10B-re fog hasonlítani.

A Keck II teleszkóp LGS AO adaptív optikás rendszerével négy infravörös szűrőn keresztül készült felvételekből összeállított képen jól látszik, hogy a CFBDSIR 1458+10 valójában egy kettős rendszer. A halványabb és hűvösebb B komponens a körülbelül 100 °C-os hőmérsékletével az eddig felfedezett leghidegebb barna törpe, de az A komponens sem sokkal melegebb nála.
[Michael Liu, University of Hawaii]

A hűvös objektumok keresése a csillagászat aktív területe. Nemrégiben a Spitzer űrteleszkóp is talált két ilyen objektumot, melyek szintén versenyben lehetnek a leghidegebb barna törpe címért, bár ezek hőmérsékletének pontossága kisebb, az összevethető értékek megállapításához esetükben még további észlelések szükségesek. Liu és munkatársai a CFBDSIR 1458+10 további megfigyelését tervezik, egyrészt a komponensek paramétereinek további pontosítása, másrészt a kettős pályaelemeinek meghatározása érdekében, melyek alapján körülbelül egy évtizednyi monitorozás után a tömegek is kiszámíthatók lesznek majd. A jelenlegi adatokból úgy tűnik, hogy a szeparációjuk 3 csillagászati egység körüli, a keringési periódus pedig mintegy 30 év lehet.

Fantáziarajz a CFBDSIR 1458+10 kettős rendszerről. A mérések alapján a nagyjából a Jupiter méretével bíró komponensek közül a rajzon a távolabbi a halványabb és a hidegebb.
[ESO/L. Calçada]

Az eredményeket részletező szakcikk az Astrophysical Journal c. folyóiratban fog megjelenni.