2011.08.05. - Porfüggöny mögött rejtőzködő csillaghalmazok

Az ESO VISTA infravörös felmérő teleszkópjával 96, porfüggöny mögött rejtőzködő tejútrendszerbeli nyílthalmazt azonosítottak, melyek az optikai tartományban nem is figyelhetők meg.

Az ESO infravörös tartományban működő VISTA teleszkópjával egy nemzetközi kutatócsoport 96 darab új nyílthalmazt fedezett fel a Tejútrendszerben. A kicsi és halvány objektumok az optikai tartományban nem láthatók, mivel por takarja el őket előlünk, nem tudnak azonban elrejtőzni a világ legnagyobb, 4,1 méteres felmérő teleszkópjának érzékeny infravörös detektorai elől. Egyébként ez az első eset, hogy ilyen sok halvány és kisméretű halmazt azonosítanak egyszerre. A felfedezés az egy évvel ezelőtt üzembe helyezett távcső hat programja egyikének, a VVV-nek (VISTA Variables in the Via Lactea) eredménye, melynek keretében a Tejútrendszer központi vidékeit, illetve a galaktikus korong déli területeit vizsgálják át az infravörös tartományban, öt év alatt összesen 1929 órányi garantált megfigyelési időben. Jura Borissova (Universidad de Valparaíso, Chile), a kutatás vezetője szerint felfedezésük jól mutatja a VISTA lehetőségeit, amely minden korábbi felmérésnél mélyebbre tud hatolni.

A mozaik 30 darabot mutat a most felfedezett 96 kicsi és halvány nyílthalmaz közül. A számítógéppel színezett képeken a vörös a Ks, a zöld a H, a kék pedig a J infravörös szűrőn keresztül készített felvételt kódolja.
[ESO/J. Borissova]

Kifinomult számítógépes algoritmusok segítségével a kutatócsoport képes volt minden halmaz esetében az előtércsillagokat elkülöníteni a halmaztagoktól annak érdekében, hogy meg tudják határozni ezek számát. Ezután vizuálisan megbecsülték a halmazok méretét és a népesebbek esetében egyéb méréseket is végeztek, meghatározták a távolságukat, korukat, illetve a csillagközi por által okozott vörösödés mértékét is. Radostin Kurtev (Universidad de Valparaíso) szerint a halmazok legtöbbje kicsi, mindössze 10-20 csillagból áll, egy tipikus nyílthalmazzal összehasonlítva pedig mindegyik nagyon halvány és kompakt.

A nyílthalmazok, melyekbe a fél naptömegnél nagyobb csillagok egy jelentős része csoportosul, fontos építőkövei a galaxisoknak, kiemelkedő szerepet játszanak azok kialakulásában és fejlődésében. Mivel azonban poros környezetben jönnek létre, ami elnyeli, illetve szórja a fiatal csillagok látható tartománybeli fényét, a legtöbb égboltfelmérés előtt rejtve maradnak. A Tejútrendszerben körülbelül 2500-at ismerünk, de a becslések szerint további 30 ezer rejtőzhet még a por és gáz mögött. A most felfedezett 96 tehát csak a jéghegy csúcsa lehet. Borissova meg van győződve róla, hogy a legújabb automatizált keresőalgoritmusoknak köszönhetően rövidesen sokkal több is horogra akad majd.

Az eredményeket részletező szakcikk az Astronomy & Astrophysics c. folyóiratban fog megjelenni.