2012.03.06. - Homokdűnék egy marsi kráterben

A tudományos értékükön túl esztétikai szempontból is lenyűgöző képeket tett közzé a NASA a Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) fotói közül, melyeken a földiekhez hasonló homokbuckák láthatóak.

A vörös bolygó körül keringő műhold a High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) elnevezésű kamerájával fotózta a Mars déli féltekéjén található Noachis Terra nevű területet. A képeket elemző szakemberek egy becsapódási kráterben a Szahara sivatagi szelei által kialakított homokdűnékhez megdöbbentően hasonló képződményeket fedeztek fel. A dűnék mintázata remek lehetőséget biztosít a planéta felszínén zajló eróziós és ülepedési folyamatok alapos feltárására.

A Mars Reconnassaince Orbiter hat műszerével 2006 óta vizsgálja a vörös bolygót. Mostani, kibővített programjának célja, hogy a kutatók bepillantást nyerhessenek a Mars felszínének múltjába: hogyan alakították azt a szelek, a meteorbecsapódások és a szezonális fagyok mai formájára. Ebben a témában az MRO több adatot szolgáltatott eddigi pályafutása során, mint az összes többi, Marsot kutató szonda és felszíni jármű együttvéve.

Egy becsapódási kráter belsejében csapdázódott homokdűnék a Mars bolygó Noachis Terra régiójában.
[NASA/JPL-Caltech/University of Arizona]

A University of Arizona gondozásában működő HiRESE néhány négyzetkilométeres területeket lefedő felvételeket készít a felszínről, felbontását pedig jól szemlélteti, hogy akár egy asztal méretű tárgy is felfedezhető rajtuk. A nyilvánosságra hozott, több mint húszezer képet bárki megtekintheti a http://hirise.lpl.arizona.edu oldalra látogatva.