2016.06.24. - Tisztes távolságban egy kicsiny szikla kíséri a Földet

A NASA bejelentése szerint egy Nap körül keringő apró kisbolygó valójában Földünk kísérője is, bár sosem kerül nagyjából 15 millió kilométernél közelebb bolygónkhoz, azaz a Hold "pozícióját" nem veszélyezteti.

A 2016 HO3 jelű, újonnan felfedezett kisbolygó a Nap körüli keringése során valójában a Föld körül is mozog. Távolsága túl nagy ahhoz, hogy bolygónk valódi kísérőjének tekinthetnénk, jelenleg azonban a Föld ún. "kvázi-kísérőinek" legjobb és legstabilabb példája. Paul Chodas, a NASA földközeli objektumokkal foglalkozó központja (Center for Near-Earth Object [NEO] Studies) igazgatójának magyarázata szerint ezt a megjelölést azért alkalmazhatjuk rá, mert mozgása során ugyan nagyon közel sem kerül bolygónkhoz, de nem is távolodik el nagyon messze attól. Egy másik kisbolygó, a 2003 YN107 tíz évvel ezelőtt egy darabig hasonló pályán mozgott, mára azoban már elhagyta a Föld szomszédságát. Az új kisbolygóval a kapcsolatunk egészen biztosan sokkal hosszabb lesz ennél, a számítások szerint a 2016 HO3 majdnem egy évszázada kíséri már a Földet, és még évszázadokig fog a mostanihoz hasonló pályán mozogni.

A Nap körüli pályáján keringve a 2016 HO3 kisbolygó az idő nagyjából felét a Naphoz közelebb tölti, ilyenkor a Föld és a Nap között halad. A keringés másik felében a helyzet megfordul, az aszteroida a Naphoz képest a Föld mögé kerül, ekkor természetesen bolygónkhoz van közelebb. Pályája kis szöget zár be a Földével, így évente egyszer mindkét irányban áthalad bolygónk pályasíkján. Az aszteroida pályája több évtizedes időskálán ún. librációs mozgást is végez, a pálya egésze a Földhöz képest évről évre hol előre, hol hátrafelé tolódik el. Bolygónk gravitációs vonzása azonban nem engedi, hogy a Hold távolságának 100-szorosánál (kb. 40 millió km) jobban eltávolodjon, de hasonló okból 38-szoros holdtávolságnál (kb. 15 millió km) közelebb sem kerülhet hozzánk, a két szélső érték között táncol a Föld körül.

A 2016 HO3 kisbolygót 2016. április 27-én fedezték fel a Pan-STARRS 1 aszteroida-felmérő teleszkóp (Haleakala, Hawaii) megfigyelései alapján. Méreteit pontosan még nem ismerjük, de átmérője 40 méternél valószínűleg nagyobb, 100 méternél azonban kisebb.

A 2016 HO3 Nap körüli pályája olyan, hogy több évszázadon keresztül a Földnek is kísérője, igaz, csak tisztes távolságból.
[NASA/JPL-Caltech]

Az aktuális és a jövőbeni megközelítések listája a Center for NEO Studies honlapján olvasható, ahol az ismert földközelítő objektumok pályaadatai is elérhetők. A 2016 HO3 mozgásáról itt találhatunk animációt.