Csillagászati hírek - 2012. január

SPACER SPACER Huszonhat új Kepler-bolygót jelentettek be 2012.01.31.
Huszonhat új Kepler-bolygót jelentettek be

A NASA 11 újabb, a Kepler-űrtávcső által felfedezett bolygórendszert jelentett be, melyekben összesen 26 bolygó van. Ez csaknem megduplázza a Kepler által eddig talált és részletesen megerősített exobolygók számát.
SPACER SPACER Szén-monoxid gyűrűvel övezett fiatal csillag 2012.01.27.
Szén-monoxid gyűrűvel övezett fiatal csillag

Egy nemzetközi kutatócsoport szokatlanul határozott szén-monoxid gyűrűt detektált egy fiatal mágneses csillag körül az ESO VLT távcsőveivel, ami a bolygórendszerek kialakulásával kapcsolatos kérdéseket is felvethet.
SPACER SPACER Távolságrekorder törpegalaxist azonosítottak 2012.01.24.
Távolságrekorder törpegalaxist azonosítottak

A kutatók régóta dolgoznak a Tejútrendszert kísérő nagyon halvány törpegalaxisok detektálásán, most azonban ennél sokkal messzebb, 10 milliárd fényév távolságban azonosítottak egyet a gravitációs hatása alapján.
SPACER SPACER Óriás-Szaturnusz egy távoli csillag körül 2012.01.20.
Óriás-Szaturnusz egy távoli csillag körül

Egy, a Rochester University asztrofizikusai által vezetett kutatócsoport egy másik naprendszerben található, de a mi Szaturnuszunkéhoz hasonló gyűrűkkel övezett objektum felfedezését jelentette be.
SPACER SPACER Meglepő csillagtársulást találtak az Androméda-ködben 2012.01.17.
Meglepő csillagtársulást találtak az Androméda-ködben

A Hubble Űrteleszkóppal végzett megfigyelések alapján egy vörös csillagok gyűrűje által övezett, szokatlanul kék csillagokból álló csoportot mutattak ki az M31 száz millió naptömegnyi központi fekete lyukának közelében.
SPACER SPACER Annyi a bolygó, mint égen a csillag 2012.01.13.
Annyi a bolygó, mint égen a csillag

Egy hat éven át tartó, a Galaxis több millió objektumára kiterjedő felmérés alapján egy nemzetközi kutatócsoport megállapította, hogy a csillagok világában a bolygórendszer birtoklása inkább szabály, mint kivétel.
SPACER SPACER A csillagközi anyag rejtélyes fényelnyelése 2012.01.10.
A csillagközi anyag rejtélyes fényelnyelése

Tizenhárom új, csillagközi diffúz molekulasávot fedeztek fel a csillagászok az északi Gemini teleszkóp adatai alapján. A máig azonosított legnagyobb hullámhosszúságú sávokat a Galaxis centrumának csillagainál találták.
SPACER SPACER Gázfelhőt cserkészett be a központi fekete lyuk 2012.01.06.
Gázfelhőt cserkészett be a központi fekete lyuk

Az ESO VLT-vel végzett megfigyelések során kiderült, hogy egy néhány földtömegű gázfelhő halad a Tejútrendszer centruma felé, melyet valószínűleg teljesen be fog kebelezni a galaxisunk középpontjában található fekete lyuk.
SPACER SPACER Bolygócsontvázak keringenek a haldokló csillag körül 2012.01.03.
Bolygócsontvázak keringenek a haldokló csillag körül

A Kepler-űrtávcső adatai alapján két, a Földnél kisebb méretű bolygót azonosítottak egy forró szubtörpe csillag, egy olyan objektum körül, amelyik már túljutott a vörös óriás fázison.