Csillagászati hírek - 2012. szeptember

SPACER SPACER Vasmeteoritból készült az ősi buddhista szobor 2012.09.28.
Vasmeteoritból készült az ősi buddhista szobor

Egy új kutatás szerint a Vasember néven ismert, Vaisravana istenséget ábrázoló szobrot a vasmeteoritok egy nagyon ritka fajtájának darabjából faragták mintegy ezer évvel ezelőtt.
SPACER SPACER Az 'elfeledett' meteor okozhatta a jégkorszakot 2012.09.25.
Az 'elfeledett' meteor okozhatta a jégkorszakot

Egy új tanulmány szerint a körülbelül 2,5 millió évvel ezelőtt a Csendes-óceán déli medencéjébe csapódott Eltanin óriásmeteor nem csak egy megacunamit okozott, a katasztrófa a jelenlegi hosszú jégkorszak kezdetét is jelentette.
SPACER SPACER Mekkora durranás lehetett valójában a Kepler-féle szupernóva? 2012.09.21.
Mekkora durranás lehetett valójában a Kepler-féle szupernóva?

Egy új analízis eredménye szerint az 1604-ben Kepler által is megfigyelt galaktikus szupernóva távolabb volt és a robbanás energiája is nagyobb volt, mint ahogyan eddig gondolták.
SPACER SPACER Forró jupitereket detektáltak egy nyílthalmazban 2012.09.18.
Forró jupitereket detektáltak egy nyílthalmazban

Egy amerikai kutatócsoport forró jupiter típusú bolygókat detektált a Praesepe nevű nyílthalmaz két, Naphoz hasonló csillaga körül. Az unikális felfedezést jegyző csapat tagja Fűrész Gábor magyar csillagász is.
SPACER SPACER A Nap okozza a Mars drámai klímaváltozásait 2012.09.14.
A Nap okozza a Mars drámai klímaváltozásait

Egy dán kutatócsoport eredménye szerint a vörös bolygó jégből és porból álló sarki sapkáinak rétegei jól tükrözik a Mars múltbeli klímaváltozásait. Az északi póluson a por és a jég lerakódását a változó besugárzás határozza meg.
SPACER SPACER Titkot rejt a jól ismert gömbhalmaz 2012.09.11.
Titkot rejt a jól ismert gömbhalmaz

A Skorpió csillagképben megfigyelhető M4 jelű gömbhalmaz az egyik legismertebb és legtöbbször tanulmányozott csillagtársulás, úgy tűnik azonban, hogy egyes tagjai tartogatnak még nem várt meglepetést.
SPACER SPACER Cukrot detektáltak egy fiatal csillag körül 2012.09.07.
Cukrot detektáltak egy fiatal csillag körül

Az ESO ALMA antennarendszerével cukormolekulákat detektáltak egy Napunkhoz hasonló fiatal csillag körül, először azonosítva az élet egyik fontos alkotóelemét egy kialakuló bolygórendszerben.
SPACER SPACER Meglepően fényes szuperbuborék a Nagy Magellán-felhőben 2012.09.04.
Meglepően fényes szuperbuborék a Nagy Magellán-felhőben

A Chandra űrteleszkóp felvétele alapján jól elkülöníthetők és azonosíthatók azok a röntgenforrások, amelyek a Nagy Magellán-felhő egyik csillaghalmazában fényes szuperbuborékot fújtak a környező gázba.