2009.03.05. - Új hold a Szaturnusz gyűrűrendszerében

A Szaturnusz körül keringő Cassini űrszonda egy mindössze fél kilométer átmérőjű holdacskát fedezett fel a bolygó G jelű gyűrűjében, melynek eredetére eddig nem volt magyarázat.

A G jelű gyűrű a Szaturnusz gigantikus gyűrűrendszerének egy külső, diffúz része. Legfeltűnőbb, a Cassini által korábban felfedezett részlete egy körülbelül 250 kilométer széles, 150 ezer kilométer hosszú, a környezeténél jóval fényesebb ív. A holdacska ebben az ívben kering, és a kutatók szerint az ív, illetve az egész G gyűrű anyagának forrása.

A felszínére becsapódó meteoritok miatt ugyanis anyag áramlik ki róla, emiatt alakul ki maga az ív, amelynek anyaga aztán folyamatosan szétterül. Ez tehát megmagyarázza a G gyűrű anyagának eredetét, ami eddig rejtély volt a kutatók előtt.

A 46 másodperc expozíciós idővel rögzített képek 2008. októberében készültek, a hold pályájának körülbelül 10 perces részletét mutatják. Minden képen megfigyelhetünk egy megnyúlt, a pályához illeszkedő alakzatot az ív területén. A különböző fényességű egyenes szakaszok csillagok megnyúlt képei.
[NASA/JPL/Space Science Institute]

Az égitest 2008. augusztusában történt felfedezését 2009. március 3-án jelentették be a Nemzetközi Csillagászati Unió (IAU) körlevelében. Azóta többször sikerült megfigyelni a holdat, legutóbb 2009. február 20-án. Kis átmérője miatt a Cassini műszerei nem tudják felbontani, a fél kilométeres átmérőre a fényességéből következtetnek.

A kis hold pályáját a jóval nagyobb Mimas gravitációs hatása zavarja. Lehetséges, hogy további hasonló holdacskák is rejtőznek még a G gyűrűben.