Csillagászati hírek - 2013. május

SPACER SPACER Ünnepi fotó a világ egyik legnagyobb távcsövével 2013.05.28.
Ünnepi fotó a világ egyik legnagyobb távcsövével

Tizenöt évvel ezelőtt, 1998. május 25-én látta meg az első fényt az ESO négy nagy és négy kisebb távcsőből álló, az elmúlt évtized talán legsikeresebb csillagászati műszeregyüttesévé fejlődött VLT rendszerének első egysége.
SPACER SPACER Indulásra kész a NASA következő naptávcsöve 2013.05.24.
Indulásra kész a NASA következő naptávcsöve

A NASA IRIS szondája egy 20 cm-es távcsővel fogja feltérképezni, hogyan áramlik a kromoszférából a korona felé a plazma és az energia, illetve milyen folyamatok zajlanak a Nap légkörében.
SPACER SPACER Elkészült a Titán első globális topográfiai térképe 2013.05.21.
Elkészült a Titán első globális topográfiai térképe

Elkészült a Szaturnusz legnagyobb holdjának, a Titánnak első globális topografikus térképe, amely kitűnő eszköz a kutatók számára a Naprendszer Földünkhöz talán legjobban hasonlító égitestjének tanulmányozásához.
SPACER SPACER Fényes robbanás a Holdon 2013.05.17.
Fényes robbanás a Holdon

A holdi meteorbecsapódások tanulmányozása jelentős mértékben hozzájárulhat a jövő holdutazóinak biztonságos munkavégzéséhez, például új rajok felfedezésével, melyek egyikének rendkívül fényes tagját detektálták nemrég.
SPACER SPACER Megvan az első biológiai bizonyíték egy közeli szupernóva-robbanásra? 2013.05.14.
Megvan az első biológiai bizonyíték egy közeli szupernóva-robbanásra?

Vaskedvelő baktériumoknak óceáni üledékből begyűjtött fosszíliáiban a müncheni műszaki egyetem kutatói olyan vasizotópot mutattak ki, melynek léte egy 2,2 millió éve a közelünkben robbant szupernóva hatásának tulajdonítható.
SPACER SPACER Még több közeli bolygó 2013.05.10.
Még több közeli bolygó

2017-ben indulhat útjára a Kepler űrteleszkóp utódja, a TESS elnevezésű amerikai bolygókereső űrtávcső, amellyel a Naprendszerünkhöz legközelebbi exobolygókra vadászhatnak majd a kutatók.
SPACER SPACER Rekordfényességű gammavillanást detektáltak 2013.05.07.
Rekordfényességű gammavillanást detektáltak

2013. április 27-én a Fermi űrteleszkóp rekordfényességű gammavillanást detektált az Oroszlán csillagképben. Az esemény olyan sokáig tartott, hogy a Fermi mellett számos egyéb űr- és földi távcső is gond nélkül tudta észlelni.
SPACER SPACER Száz százalékos hatásfokkal üzemel a 'legzöldebb' galaxis 2013.05.03.
Száz százalékos hatásfokkal üzemel a 'legzöldebb' galaxis

Infravörös és milliméteres hullámhosszakon végzett észlelések alapján amerikai és francia kutatók azonosították a "legzöldebb" galaxist, mely csaknem 100 százalékos hatásfokkal alakítja gázanyagát csillagokká.