2012.06.26. - Meglepő bolygópárt fedezett fel a Kepler űrteleszkóp

A Kepler-36 katalógusjelű csillag körül keringő két bolygó pályája nagyon közel van egymáshoz, azonban míg az egyik földméretű, de a bolygónknál nagyobb sűrűségű planéta, addig a másik a Neptunuszhoz hasonló gázbolygó.

A Kepler-36 távolsága körülbelül 1200 fényév, a csillag hasonló a Naphoz, de annál kicsit nagyobb és idősebb is. A két bolygó felfedezését eredményező vizsgálat igazából a Kepler-36 paramétereinek megállapítását célozta. A csillag a Napéhoz hasonló oszcillációkat mutat, ezek segítségével meghatározható a mérete, tömege és kora is. A Kepler űrtávcső által rögzített fénygörbéjén azonban nem csak a pulzáció hagyott nyomot, hanem két bolygó tranzitja is megfigyelhető rajta, azaz a csillag önmagában jó példa az űrtávcső két nagy kutatási területére, a csillagrezgések és az exobolygók tanulmányozására. A tranzitok paramétereiből a csillag sugarának és tömegének ismeretében a bolygók ezen paraméterei is meghatározhatók, ezekből pedig származtathatók a sűrűségek. Az egyik planéta (Kepler-36b) mérete a Földének másfélszerese, sűrűsége azonban nagyobb annál, így kőzetbolygónak kell lennie, míg a másik (Kepler-36c) négyszer nagyobb bolygónknál, sűrűsége azonban kisebb a vízénél, ami azt jelenti, hogy gázbolygóról van szó.

Fantáziarajz arról, hogy a Kepler-36c hogyan látszódna a kőzetbolygó, a Kepler-36b lávával borított felszínéről. A gázbolygó látszó mérete meghaladhatja a telihold kétszeresét is.
[David Aguilar, Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics]

Két rendkívül eltérő karakterisztikájú bolygó létezése egy rendszerben nyilván nem nagy meglepetés - gondoljunk csak a saját bolygórendszerünkre -, az már annál inkább, hogy a Kepler-36b és a Kepler-36c pályái nagyon közel húzódnak egymáshoz. A kőzetbolygó 14 naponként kerüli meg a csillagát 17,6 millió kilométeres, míg a gázbolygó 16 naponként 19,2 millió kilométeres átlagos távolságban. A két égitest 97 naponként kerül együttállásba, ekkor távolságuk mindössze 1,9 millió kilométer, ami kevesebb, mint ötszöröse a Föld-Hold távolságnak. (Hasonló pozícióban a Vénusz Földtől mért távolsága 42 millió kilométer.)

A Sarbani Basu (Yale University) vezette népes kutatócsoport által jegyzett felfedezés nagy kihívást jelent a bolygókeletkezési elméletek számára is. A feladat most annak a megértése, hogy két ilyen eltérő tulajdonságokkal rendelkező bolygó hogyan keringhet ilyen közel egymáshoz.

Az eredményeket részletező szakcikk a Science Express portálon jelent meg 2012. június 21-én.